Guidelines proposed by non-designers for the development of Printed Educational Materials in Health: context understanding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v20i1.1048

Abstract

The process of elaborating Printed Educational Materials (PEM) in Health requires the adequate definition of methods and instruments from which the PEM are to be developed. Certain contents of PEM can provide users with a better understanding of their health and illness condition, which is why the efficient support of the principles of Information Design can be favorable in this context. This study aimed to identify a framework of reference for the development of Health PEM analyzed under the light of Information Design. The methods applied in this study consisted of an integrative review carried out through a search on the “Portal de Periódicos da CAPES”, followed by the elaboration of synoptics tables identifying two categories: 1) guidelines for elaboration of PEM by Health Professionals, and 2) scenario of elaboration of PEM by health professionals in Brazil. The results show the need to anchor the process of preparing PEM in the principles of Information Design and provide groundwork for the construction of more efficient strategies and knowledge indexes.

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Author Biographies

Ranielder Fábio de Freitas, Escola de Saúde Pública do Ceará

PhD and MSc in Design from the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); BA in Design from Faculdades Nordeste - Fanor. He was leader of the Innovation Laboratory Design Team at SUS in Ceará-Felicilab. He acts in the development of methodologies for Innovation, Information Management, Digital Transformation and Digital Solutions in Public Policies of the State of Ceará, in particular, in Digital Health. He is a member of the Information Design research group (CNPq) at UFPE.

Hans da Nóbrega Waechter, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Desenho Industrial I Programação Visual pela Universidade Federal de Pernambuco (1980), Mestrado em Comunicación Audiovisual - Universidad Autónoma de Barcelona (2000) e Doutorado em Comunicación Audio-visual - Universidad Autónoma de Barcelona (2004). Atualmente é membro do colegiado do PPG em Design da Universidade Federal de Pernambuco, líder do Grupo de Pesquisa Design e Gênero CNPq UFPE, vice-líder do Grupo de Pesquisa em Design da Informação CNPq UFPE, Professor Associado 4 da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área do Design, com ênfase em Design Gráfico, atuando principalmente nos seguintes ramos: design da informação, design editorial, design de moda, design e gênero, memória gráfica e linguagem gráfica.

Solange Galvão Coutinho, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Comunicação Visual pela Universidade Federal de Pernambuco (1980), doutorado em Typography & Graphic Communication pela The University of Reading (1998). Professora Associada IV da Universidade Federal de Pernambuco ? UFPE. Líder dos grupos de Pesquisa em Design da Informação e RIDE ? Rede Internacional em Design/Educação. Atualmente é membro da The Ephemera Society; do Comitê Científico do Archives George Henry Luquet, França; do Comitê Científico da InfoDesign e Estudos em Design; da Sociedade Brasileira de Design da Informação ? SBDI; da Associação Brasileira Ergonomia; da International Society for Education Through Art e consultora Ad Hoc do CNPq. Tem experiência na área de Design da Informação, Linguagem Gráfica, Design/Educação, Memória Gráfica e Artefatos Educacionais.

Published

2023-06-23

How to Cite

Freitas, R. F. de, Waechter, H. da N., & Coutinho, S. G. (2023). Guidelines proposed by non-designers for the development of Printed Educational Materials in Health: context understanding. InfoDesign - Journal of Information Design, 20(1). https://doi.org/10.51358/id.v20i1.1048

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