Micro-moment timeline interview e Triangulação SMM: exemplo de aplicação da metodologia Sense-Making no Design da Informação | Micro-moment timeline interview and SMM Triangulation: example of Sense-Making Methodology applied to Information Design

Authors

  • Claudio Henrique da Silva UFPR - Brasil
  • Carla Galvão Spinillo UFPR

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v14i1.450

Keywords:

Metodologia Sense-Making, Micro-Moment Timeline Interview, Triangulação da Metodologia Sense-Making, Design da Informação

Abstract

Pesquisas qualitativas fazem parte do universo do Design da Informação. A Metodologia Sense-Making proposta por Brenda Dervin mostra-se como uma abordagem interessante a ser utilizada em pesquisas de Design da Informação, uma vez que se apresenta como método e também oferece técnicas para coleta e análise de dados. O objetivo deste artigo é apresentar e exemplificar a aplicação da Micro-Moment Timeline Interview e a Triangulação SMM na utilização da Metodologia Sense-Making como abordagem qualitativa de pesquisa em Design da Informação. Fundamentos da Metodologia Sense-Making são apresentados bem como é exemplificada a aplicação de uma Micro-Moment Timeline Interview e a Triangulação SMM realizada como parte da pesquisa de doutoramento do autor deste artigo. A aplicação permitiu a melhor compreensão dos pressupostos desta metodologia bem como apresentou elementos que a qualificam para ser utilizada em pesquisas de Design da Informação.

Qualitative research is part of the Information Design universe. The Sense-Making Methodology by Brenda Dervin is interesting to be used in Information Design research, since it proposes method and techniques for data collection and analysis. The purpose of this article is to present and exemplify an application of the Micro-Moment Timeline Interview and a SMM Triangulation in the use of the Sense-Making Methodology as a qualitative approach to Information Design research. Fundamentals of the Meaning-Making Methodology are given, and the application of a Micro-Moment Timing Interview and a SMM Triangulation are exemplified through a study on the use of medications by elderly. Such application allowed a better understanding of the assumptions of this methodology, as well as presented elements that are qualified to be used in Information Design research.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-04-26

How to Cite

Silva, C. H. da, & Spinillo, C. G. (2017). Micro-moment timeline interview e Triangulação SMM: exemplo de aplicação da metodologia Sense-Making no Design da Informação | Micro-moment timeline interview and SMM Triangulation: example of Sense-Making Methodology applied to Information Design. InfoDesign - Journal of Information Design, 14(1), 30–45. https://doi.org/10.51358/id.v14i1.450

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>