Mind maps by the visually impaired as a support to the urban information design on the Web

Authors

  • Geisa Golin
  • Ruth E. Nogueira
  • Gabriela C. Alexandre
  • Josiane M. Cabral

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v6i1.67

Keywords:

visually impaired, mind maps, Web

Abstract

To recognize the visually impaired is, interestingly, to break prejudices and get in touch with a reality that is
at the same time quite common. The adaptation of the city to the different users that live in it is a right that
is guaranteed by law, so nowadays it is crucial to consider urban accessibility as a strong parameter for
urban projects. This article intends to understand the visually impaired’s city, its mental maps for the urban
routes and the availability of this information generated by the visually impaired on the web; in other words,
to bring information about the city of Florianópolis to other citizens, analyzed and verified by and for the
visually impaired. The focus of this article is to consider the web accessibility standards, but not only those,
it is also very important to recognize the user that is going to access them. The simple transcription of
information from a regular website to an accessible website can be ineffective if we consider the way the
concepts are developed and verified by this group of users.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geisa Golin

Geisa Golin, Mestranda UFSC, docente do Grupo UNIASSELVI – Famesul. É graduada em
Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Especialista em Outdoor Design
pelo Politecnico di Milano – Itália (2008). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em
Engenharia Civil - Cadastro Técnico e Gestão Territorial, Universidade Federal de Santa
Catarina, em adamento. Foco de Pesquisa em Design Universal, Acessibilidade Web para
Deficientes Visuais e Baixa Visão.

Ruth E. Nogueira

Ruth Emilia Nogueira, Doutora, UFSC. Possui graduação em Engenharia Cartográfica pela
Universidade Federal do Paraná (1983), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de
Santa Catarina (1991) e doutorado em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do
Paraná (2000). Atualmente é professor associado 1 da Universidade Federal de Santa
Catarina. Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Cartografia, atuando
principalmente nos seguintes temas: Cartografia, Cartografia Tátil e Escolar, Sensoriamento
Remoto e SIG aplicados aos estudos ambientais.

Gabriela C. Alexandre

Gabriela Custódio Alexandre, acadêmica do Curso de Geografia da Universidade Federal de
Santa Catarina. É bolsista do LABTATE – Laboratório de Cartografia Tátil e Escolar.
Desenvolve atualmente seu Trabalho de Conclusão de Curso em Cartografia Tátil sob
orientação da Professora Ruth Emilia Nogueira.

Josiane M. Cabral

Josiane Márcia Cabral, especialista. É graduada em Design pela Universidade Federal de
Santa Catarina (2005) e possui MBA em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas – FGV
(2008). Atualmente atua como Coordenadora do Curso Superior de Tecnologia em Design
Gráfico do Grupo UNIASSELVI – Famesul, ministrando disciplinas para os cursos de Design
Gráfico e Design de Moda.

How to Cite

Golin, G., Nogueira, R. E., Alexandre, G. C., & Cabral, J. M. (2010). Mind maps by the visually impaired as a support to the urban information design on the Web. InfoDesign - Journal of Information Design, 6(1), 15–25. https://doi.org/10.51358/id.v6i1.67

Issue

Section

Articles