Pragmatic and hedonic aspects of user experience in Virtual Reality: analysis of novice users’ information mediation during their first interaction with a Metaverse platform

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v20i3.1068

Resumen

The topic of virtual and extended reality has increasingly captured the interest of developers who aim to widely adopt it among the general population. Over the last five years, significant investments in this field have brought the term “Metaverse” back into discussions as a potential ideal for social interaction within virtual environments. This paper aims to contextualize the Metaverse and its potentialities by investigating its relation to new users from a UX (user experience) design perspective. This work aims to understand the pragmatic and hedonic aspects of user experience and information mediation of novice users during their first interaction with a Metaverse application. To achieve this, we selected six users and analyzed their first interactions within the popular digital platform called “VRchat”. For data analysis, we used a method inspired by Marc Hassenzahl’s AttrakDiff tool and investigated the interactions based on three main aspects: interactivity, immersion, and self-identification. As a result, we noticed a positive impression of virtual reality (VR) on user experience after immersion. We also observed some UI (user interface) solutions that are functional, and others that are not, in an immersive interface. Based on these findings, we propose some hypotheses for solution paths to enhance these three aspects of the Metaverse experience.

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Biografía del autor/a

Lucas Baptista Oliveira Souza, Universidade Federal do Ceará

Lucas has a degree in Design from the Federal University of Ceará. He develops studies in the area of user experience in virtual reality. He is a design mentor at the Apple Developer Academy at the Federal Institute of Ceará, guiding students through the stages of app development, from discovery to user testing.

Aura Celeste Santana Cunha, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Design pela Universidade Federal de Pernambuco e Mestre em Computação pela Universidade Estadual do Ceará, é professora no Curso de Design da Universidade Federal do Ceará desde 2010. Atua na área de Representação e Expressão Gráfica nas disciplinas de Espaço e Forma, Desenho Técnico e Geometria Descritiva. Pesquisadora na área sobre raciocínio visual e heurísticas da materialidade em processos criativos em design com modelagem paramétrica e fabricação digital. Participou da implantação da Oficina Digital do Departamento de Arquitetura e Urbanismo e Design e atua como membro do Laboratório de Experiências Digitais (LED) do Departamento de Arquitetura e Urbanismo e Design do Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Ceará.

Mariana Monteiro Xavier de Lima, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Arquitetura, Tecnologia e Cidade pela Universidade Estadual de Campinas, na área de Arquitetura e Construção. Mãe de dois filhos. Professora Adjunta do Departamento de Arquitetura e Urbanismo e Design da Universidade Federal do Ceará (DAUD/UFC) e do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo e Design (PPGAUD/UFC). Na pós-graduação, desenvolvo pesquisas na linha de Modelagem e Design de Informação. Na graduação, ministro disciplinas das áreas de Projeto e de Representação no Curso de Design. Integro o Laboratório de Experiência Digital (LED), onde pesquiso sobre tecnologias da informação e comunicação aplicadas ao desenvolvimento de projeto; métodos e processos digitais para o desenvolvimento de projetos; e implementação e ensino de Building Information Modeling. Tenho interesse por pesquisar sobre o ensino de projeto e sobre o ensino por meio do projeto. Neste contexto, busco meios e métodos de colaboração e interdisciplinaridade no ensino e no projeto.

Diego Enéas Peres Ricca, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo

Professor efetivo Assistente-A do curso de Design da UFC (Universidade Federal do Ceará), vinculado à Linha de Projeto com Ênfase em Design Digital do Departamento de Arquitetura e Urbanismo e Design. Doutor em Design na FAU USP (Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo), dentro da linha Design: Processos e Linguagens. Mestre em Design: Processos e Linguagens também pela FAU-USP (Bolsista CAPES). Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Membro do LabVisual - Laboratório de Pesquisa em Design Visual, no grupo - Design, Ambiente e Interfaces e da linha de pesquisa- DeVIR - Design visual: interfaces e redes para a cultura e o desenvolvimento social. Trabalha desde 2013 em projetos especializados em entretenimento, imersão e experiência. Sua pesquisa se volta ao uso de artefatos digitais interativos e suas aplicações em projetos museológicos, educativos e de entretenimento. Desenvolve experimentos e trabalhos profissionais na área de realidade virtual, mista e aumentada, realizando experimentos direcionados a área de educação, cultura e treinamento.

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Publicado

2023-12-15

Cómo citar

Baptista Oliveira Souza, L., Celeste Santana Cunha, A., Monteiro Xavier de Lima, M., & Enéas Peres Ricca, D. (2023). Pragmatic and hedonic aspects of user experience in Virtual Reality: analysis of novice users’ information mediation during their first interaction with a Metaverse platform. InfoDesign - Revista Brasileira De Design Da Informação, 20(3). https://doi.org/10.51358/id.v20i3.1068

Número

Sección

Artigos