Challenges for Information Design in Augmented Reality

Authors

  • Romero Tori USP

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v6i1.70

Keywords:

augmented reality, spatial augmented reality, hud, virtual label

Abstract

Information design is a process that depends largely on the employed media support. The translation of
printed media to digital media, for example, is allowing the exploitation of resources, interactivity, real-time
update and personalization, among other benefits, but also has brought great challenges to designers. The
lack of control over formats, resolutions, character fonts, colour and other aspects of digital display devices
are just some of the difficulties faced by interface designers, and certainly not the only ones, nor the
smallest. What then can one expect of a media that uses the very environment as its display support? This
is the case of "Augmented Reality" (AR), which after several years of incubation in research labs and
specialized scientific events, is beginning to become viable as a communication medium and, therefore, as
another technology alternative to be considered by information designers. AR is an evolution of the well
known "Virtual Reality" (VR), with the difference that, instead of seeking immersion of the user in a virtual
environment, it enriches the real environment with virtual information. From the author's experience in
various research projects involving augmented reality technologies, this article makes a summary of key
concepts involved and discusses some of the challenges that must be faced by information designers
willing to use them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romero Tori, USP

Romero Tori é engenheiro, doutor e livre-docente pela USP. Atualmente é professor titular do
Centro Universitário Senac de São Paulo e Professor Associado da Escola Politécnica da
USP. Coordena o Interlab Interactive Technologies Laboratory da POLI/PCS-USP. É
professor permanente do Mestrado em Design do Centro Universitário Senac e é
credenciado, desde 1995, no programa de pós-graduação em Engenharia Elétrica da POLIUSP,
sub-área de sistemas digitais (Mestrado e Doutorado, nivel 6 da CAPES). Ministra
disciplinas nos cursos de graduação em Design (FAU-USP), Design de Interfaces (Centro
Universitário Senac) e Engenharia de Computação (POLI-USP). No Senac coordena o
programa PIBIC de iniciação científica e desenvolve pesquisas de design em realidade
aumentada. Foi presidente da Comissão Especial de Realidade Virtual da Sociedade
Brasileira de Computação SBC (2007-2008), é membro do Conselho Deliberativo da Escola
do Futuro da USP, desde sua fundação em 1993, e membro do Conselho de Ensino
Pesquisa e Extensão (CONSEPE) do Centro Universitário Senac. Participou da organização
de diversos eventos científicos, tendo sido, entre outros, general chair do SVR 2004
(Symposium on Virtual and Augmented Reality), Program Chair do SVR 2007 e do
SBGames 2005, General Vice-chair do SVR 2008 . Atualmente é Presisdente do Comitê
Científico do P & D Design 2008. Já orientou 4 teses de doutorado e 11 dissertações de
mestrado, além de inúmeros trabalhos de iniciação científica, de conclusão de curso de
graduação e de pós-graduaçào lato sensu. Atualmente orienta 4 alunos de doutorado, 5 de
mestrado e dois alunos de iniciação científica (um PIBIC). Coordena, a partir de setembro
de 2007, um projeto de pesquisa financiado pela FAPESP dentro do programa TIDIA-Ae
(Aprendizagem Eletrônica na Internet Avançada). Os termos mais freqüentes na
contextualização de sua produção científica, tecnológica e artístico-cultural são:
Computação Gráfica, Design, Realidade Virtual, Multimídia, Hipermídia, Educação Virtual
Interativa, Educação, Tecnologia Educacional, Educação a Distância e Computer games.

How to Cite

Tori, R. (2010). Challenges for Information Design in Augmented Reality. InfoDesign - Brazilian Journal of Information Design, 6(1), 46–57. https://doi.org/10.51358/id.v6i1.70

Issue

Section

Articles