What do expert designers think? Heuristic evaluation of an inclusive instruction manual for people with hearing impairment

Authors

  • Camila Medina Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-9802-9965
  • Cassia Leticia Carrara Domiciano Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista https://orcid.org/0000-0001-6497-2210
  • Deborah Viviane Ferrari Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v18i1.834

Keywords:

Design da Informação, Design Gráfico Inclusivo, Avaliação Heurística, Manual de Instrução, Auxiliares de audição

Abstract

Heuristic evaluation is an inspection method carried out by experts with objective of identifying problems in an interface, based on user’s needs and needs. It is based on practical knowledge and ongoing daily experience that can be applied to print media. Thus, the aim of this study was to evaluate, from the design perspective, a manual of hearing aids, previously analyzed by audiologists, elaborated according to the principles of Inclusive Graphic Design and Information Design. Five experienced designers participated in this evaluation, according to three phases: 1) preparation; 2) data collection and interpretation; and 3) consolidation and reporting of results. The evaluation had an online questionnaire, with questions related to design of each page of manual and 5 questions about guiding parameters for construction of it. The results show that average score obtained by manual pages was 3.7 (on a scale from one to five), considering it "efficient". According to the evaluation of parameters, mean was 7 (on a scale from one to ten), organization of information obtained grade 7.4, typography, 6.6, layout 7 and illustrations 6. The overall quality of manual was classified with an average of 7.6. Thus, some comments were of great value and resulted in changes in project, especially regarding typography and organization of information. Evaluations of this nature demonstrate need to investigate graphic design aspects with professionals with practical and academic experience to detect possible flaws in the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Medina, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo

Possui graduação em Desenho Industrial, com ênfase em Programação Visual pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2003). Mestre em Ciências no Programa de Fonoaudiologia pela Faculdade de Odontologia de Bauru - USP (2017). Estudante de Doutorado em Design pela Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação -UNESP (desde 2018). Atua como designer da Faculdade de Odontologia de Bauru - USP desde 2006. Tem experiência na área de design gráfico, da informação e inclusivo. Participa de diversos projetos para elaboração de materiais gráficos instrucionais na área da Educação.

Cassia Leticia Carrara Domiciano, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista

Livre Docente em Design Gráfico e Editorial pela Unesp (2020); Doutora em Estudos da Criança - Comunicação Visual e Expressão Plástica pela Universidade do Minho, Portugal (2009); Mestre em Desenho Industrial pelo Projeto Arte e Sociedade(1998) e Graduada em Desenho Industrial - Programação Visual (1993), ambos títulos pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É professora efetiva da UNESP, campus de Bauru, ministrando aulas para o curso de Design desde 1995. Integra desde 2013 o corpo docente do programa de Pós-graduação em Design da UNESP (nota Capes 6), onde ministra disciplinas e orienta projetos na área de Planejamento de Produtos. Tem experiência na área de Design Gráfico, com ênfase em Produção Gráfica e Projetos, atuando principalmente nos seguintes temas: projetos em design gráfico, identidade visual, design editorial impresso e digital, livros infantis e pré-livros, design gráfico inclusivo. Coordena desde 2001 o laboratório de design gráfico (pesquisa e extensão) Inky Design e é co-lider do grupo de pesquisa "Design Gráfico Inclusivo: visão, audição e linguagem". Atualmente ocupa a chefia do Departamento de Design da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Unesp, campus de Bauru.

Deborah Viviane Ferrari, Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia pela Faculdade de Odontologia de Bauru - Universidade de São Paulo (1995). Mestre em Distúrbios da Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Doutora em Neurociências e Comportamento pelo Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo (2003). Bolsista do CNPq Doutorado Sanduiche - Department of Communication Disorders, University of Minnesotta - EUA (2001-2002). Livre docente em Fonoaudiologia - Faculdade de Odontologia de Bauru - USP (2014). Foi docente do Curso de Fonoaudiologia da Universidade Paulista (1997-2003). Atuou como Fonoaudióloga Pesquisadora do Centro de Pesquisas Audiológicas - Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais USP de 1996 a 2006. É docente do Departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Odontologia de Bauru USP desde 2002. É orientadora cadastrada no Programa de Pós Graduação em Fonoaudiologia - Mestrado e Doutorado da FOB - USP. Coordenadora do Setor de Tecnologia Educacional da FOB-USP. Presidente da Comissão de Relações Internacionais - FOB/USP. Membro suplente do Conselho Deliberativo do Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais/USP. Membro do Conselho Consultivo do Ida Institute (Dinamarca). Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Audiologia, atuando principalmente nos seguintes temas: dispositivos eletrönicos aplicados à surdez, telessaúde, educação a distância.

Published

2021-06-18

How to Cite

Medina, C., Domiciano, C. L. C., & Ferrari, D. V. (2021). What do expert designers think? Heuristic evaluation of an inclusive instruction manual for people with hearing impairment. InfoDesign - Journal of Information Design, 18(1). https://doi.org/10.51358/id.v18i1.834

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.